21 kwietnia 2014

JavaScript - poradnik jak zacząć

Posted by Emnalyeriar on poniedziałek, kwietnia 21, 2014 in | 1 comment
Dwumiesięczna przerwa spowodowała, że zacząłem zastanawiać się czy nie spróbować czegoś świeżego i próbować chwycić podstawy jakiegoś nowego języka. Na ten czas znam podstawy HTML, CSS i PHP, poznałem podstawy modelu MVC i zatrzymałem się przed samym momentem próby zrozumienia OOP. Tak więc czas poświęcony na programowanie postanowiłem podzielić na dwie części, pierwsza to próba wykorzystania tego co już wiem przy pisaniu własnego projektu, druga to chęć nauki JavaScript, którego jak łatwo się domyślić w tym zestawieniu brakowało. Wybór dla jednych oczywistych dla drugich już niekoniecznie, zdecydowałem się akurat na ten język ponieważ:
  • odpowiada za dynamikę i zachowanie stron co pozwala na budowanie świetnych stron z pomocą np. biblioteki jQuery,
  • w porównaniu do PHP pozwala wysyłać lub pobierać dane bez konieczności odświeżania strony,
  • dodatki do Chrome są pisane w JavaScript,
  • kod jest wykonywany po stronie klienta (przeglądarki), a za pomocą node.js może być również po stronie serwera,
  • edytor Brackets, który opisywałem, szczególnie polecam i sam używam, jest napisany własnie w tym języku,
  • pozawala pisać browser-based gry z użyciem WebGL.
Obstawiam, że jest jeszcze bardzo sporo zastosowań, o których nawet nie mam pojęcia. 

Ok, tak więc od czego zacząć? Podczas przeszukiwania internetu trafiłem na ten artykuł: How to Learn JavaScript Properly i naprawdę, naprawdę mocno go polecam. 
Tak jak powyższy artykuł zaleca, zróbcie podstawowe kursy na Codecademy, jeśli macie już jakąś podstawową wiedzę możecie spróbować Programmr lub jeśli macie luźniejsze podejście i chcecie się trochę więcej pobawić to sprawdźcie grę, która uczy JavaScript - CodeCombat. A kiedy już zdobędziecie trochę wiedzy spróbujcie swoich sił na Codewars, strona wyświetla fragment kodu, który trzeba zmienić tak aby działał poprawnie. Naprawdę świetny sposób na przypomnienie i utrwalenie sobie języka!

Na koniec chciałbym jeszcze przedstawić kilka ciekawych materiałów, na które trafiłem przeszukując internet:

1 komentarz:

  1. Polecam rowniez Codeschool. Trzeba zaplacic za bardziej zaawansowane kursy, jednakze daje dobry wstep do roznych frameworkow.

    OdpowiedzUsuń