15 stycznia 2014

Wybór odpowiedniego edytora kodu

Posted by Emnalyeriar on środa, stycznia 15, 2014 in | 4 comments
Głównym narzędziem do pisania kodu, szczególnie jeśli tak jak ja zdecydowaliście się na web development, jest oczywiście odpowiedni edytor tekstu, który będzie ułatwiał pracę z kodem. Jeżeli nadal używacie notatnika do pisania swojego kodu to czas najwyższy przeskoczyć na coś bardziej zorientowanego na programowanie. Wybór jest ogromny, od prostych edytorów po zintegrowane środowiska programistyczne (IDE), natomiast ja skupiłem się na dwóch, obecnie najbardziej popularnych i najchętniej używanych.


Brackets - całkowicie darmowy edytor, który najbardziej przypadł mi do gustu i na którym aktualnie pracuje. Jest to projekt open-source (https://github.com/adobe/brackets) napisany całkowicie w HTML, CSS i JavaScript, ukierunkowany szczególnie na web development. Dostępny na systemy Windows, Mac OS oraz Linux. Posiada wiele wbudowanych udogodnień oraz możliwość pobrania rozszerzeń jeszcze bardziej uprzyjemniających pracę z kodem. Kilka zalet, które przychodzą mi do głowy:
  • Live Preview - wyświetlanie w przeglądarce na bieżąco zmian w kodzie,
  • Quick Edit - wystarczy zaznaczyć tag HTML i nacisnąć ctrl+e a Brackets od razu wyświetli nam odpowiadający mu CSS z możliwością edycji,
  • tworzenie, usuwanie i zmienianie nazw plików i folderów przez interfejs programu,
  • podpowiedzi do HTML, CSS i JavaScript podczas pisania kodu,
Dzięki Extension Manager możemy w łatwy sposób przeglądać oraz instalować najróżniejsze rozszerzenia. Te które mogę polecić od siebie:
  • HTML Templates - pozwala wstawić gotowy szkielet HTML strony, przyspiesza pracę i zwalnia z konieczności pisania ciągle tych samych tagów HTML kiedy rozpoczynamy nowy projekt,
  • Lorem Ipsum - generuje dummy text (objaśnienie tutaj),
  • Themes for Brackets - zmiana wyglądu Brackets.
Rozszerzeń jest tak dużo, że nie miałem sposobności (i wiedzy) sprawdzić wszystkich, z pewnością znajdziecie coś dla siebie. Niestety Brackets ma jedna sporą wadę jeżeli chodzi o polskich użytkowników - brak polskich znaków. Problem polega na tym, że program ma domyślnie ustawione skróty klawiszowe zawierające alt razem z klawiszem pod którym kryje się polski znak (np. ctrl+alt+s). Zajęło mi trochę czasu zanim znalazłem odpowiednie rozwiązanie. Należy ściągnąć rozszerzenie Brackets Key Remapper i przestawić wszystkie skróty klawiszowe zawierające alt lub zawierające polskie znaki. 
Warto przeczytać:
Sublime Text - chyba aktualnie najpopularniejszy edytor dostępny w internecie. Napisany w C++ i Pythonie lecz nie jest open-source. Udostępniany na zasadzie "free to try" czyli będzie was co pewien czas nagabywać, żeby go kupić za 70$. Nie mam zbyt dużo doświadczenia z tym edytorem ale wiem, że jest bardzo polecany, szczególnie zanim jeszcze pojawił się Brackets. Plusem jest duża ilość poradników i artykułów na jego temat. Posiada większość tych samych udogodnień co edytor opisany wyżej (wbudowanych lub możliwych za pomocą rozszerzeń). Kilka polecanych rozszerzeń:
  • AdvancedNewFile - pozwala na szybsze tworzenie nowych plików,
  • BracketHighlighter - podświetla pary nawiasów (otwierający wraz z odpowiadającym mu zamykającym i odwrotnie),
  • SideBarEnhancements - rozszerza możliwości bocznego menu
Dostępny jest również LiveReload, lecz trzeba go dodatkowo zainstalować. Poradniki godne uwagi:

Warto zainstalować i przetestować obydwa z nich, na pierwszy rzut oka mogą się wydawać bardzo podobne lecz im więcej będziecie pisać własnego kodu i im bardziej będziecie chcieli spersonalizować wasz edytor zobaczycie różnice między nimi, które pozwolą wam podjąć ostateczną decyzje.

4 komentarze:

  1. Brackets może i posiada kilka fajnych funkcjonalności, jednak jest nakierowany na czysty web development (HTML + CSS + JS). Sublime nie przyglądałem się bardziej szczegółowo, ale na pierwszy rzut oka wrażenia na mnie nie zrobił.

    Jeśli jednak myślisz o czymś ukierunkowanym bardziej na programowanie, to ja rozważyłbym przynajmniej coś, co zapewnia kolorowanie składni języka, w którym zamierzasz programować. Dobrze, aby pozwalało również na uzupełnianie składni, debuggowanie, profilowanie.

    Na przykładzie PHP - prostymi rozwiązaniami będą Notepad++ i EditPlus, a bardziej wyrafinowanymi, bogatymi w funkcjonalność: NuSphere PhpEd, czy np. Eclipse For PHP.

    Reasumując - najpierw określ co konkretnie chcesz robić, w jakim języku programować, a następnie poszukaj dla tego języka edytora/IDE (choć ja skłaniałbym się do tego drugiego).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W poście na temat wyboru języka programowanie zdeklarowałem się na naukę web dev, co też zaznaczyłem w pierwszym zdaniu tego posta, dlatego wybór padł na te dwa edytory - bardzo dobrze nadają się do zadania. Brackets i Sublime oczywiście też kolorują tekst, co wydawało mi się oczywiste, i sugerują składnie (o ile mamy to samo na myśli).

      Nie decydowałem się na polecanie IDE z dwóch powodów, IDE są mocniej rozbudowane i nie chciałbym aby osoby, które dopiero co zaczęły pisać pierwsze linijki kodu czuły się zdezorientowane, podane przeze mnie edytory pozwalają się skupić na pisaniu kodu oraz drugi powód - zwyczajnie nie mam doświadczenia w korzystaniu z IDE ;)

      Usuń
    2. Notepad++ ciężki do ogarnięcia? Eclipse też? Ciekawe..

      Usuń
    3. Nigdzie nie napisałem, że coś jest ciężkie do ogarnięcia, w ogóle nie widzę tam nawet zdania o notepadd++. Zwyczajnie zaznaczyłem, że IDE są bardziej rozbudowane niż zwykłe edytory i nie mam z nimi jako takiego doświadczenia ;)

      Usuń