11 stycznia 2014

Przejrzystość kodu

Posted by Emnalyeriar on sobota, stycznia 11, 2014 in | 2 comments
Podobno jedną z najlepszych rad jaką daje się początkującym to ciągłe przypominanie o konieczności utrzymywania porządku w swoim kodzie, tak abyśmy za 10 minut nie zastanawiali się co sami mieliśmy na myśli pisząc daną linijkę. Piszę o tym już teraz, ponieważ jest to umiejętność, którą należy szlifować od samego początku. Przyznaję, że ja sam kilka razy nie mogłem sobie przypomnieć dlaczego napisałem daną funkcję tak a nie inaczej i dlaczego dałem jej nazwę, która teraz kompletnie nic mi nie mówi. Jeżeli poprosicie kiedyś bardziej zaawansowanego programistę o pomoc to szanujcie jego czas i napiszcie kod w ten sposób, aby ktoś nie musiał spędzić godziny próbując się w nim odnaleźć. Dużo łatwiej jest od razu starać się pisać przejrzysty kod, niż później próbować go poprawiać. Niestety jest to umiejętność, której nie można się nauczyć wprost, najpierw trzeba napisać trochę kodu, z którego nic nie wynika, żeby nabrać odpowiednich zwyczajów. Warto poświęcić ten dodatkowy czas aby utrzymywać porządek w tym co piszemy.


Polecam również pozostałe filmiki na tym kanale. Link do książki, o której wspomina.
Aktualizacja: PDF książki Clean Code Roberta C. Martina można znaleźć tutaj lub tutaj.

2 komentarze:

  1. Bardzo dobrze, że zająłeś się tym tematem na samym początku przygody z programowaniem. Nie ma nic gorszego niż metody zawierające kilkaset linijek kodu, albo ciągle powtarzający się ten sam kod.
    Nie można jednak przesadzić. Jeśli dany fragment kodu ma kilka linijek i wykorzystuje się go tylko raz, to według mnie nie ma sensu tworzyć z niego metody, bo może kiedyś się ją wykorzysta ponownie. Nie ma sensu też tworzenie nowych metod dla kodu, który składa się z jednego wyrażenia.
    Osobiście nie lubię kodu, który składa się tylko i wyłącznie z wywołań napisanych przez siebie metod.
    Zaznaczę, że nie czytałem wspomnianej przez Ciebie książki, ani żadnej innej poruszającej tę tematykę.


    OdpowiedzUsuń
  2. To wszystko prawda ! Ale - "Tylko ludzie głupi uczą się na własnych błędach. Ludzie mądrzy – uczą się na błędach cudzych." A trzeba przyznać, że czasem wystarczy rzut oka na kod, żeby poznać po "charakterze pisma" - kto to pisał :) Pozdrowienia.

    OdpowiedzUsuń