22 stycznia 2014

Na której platformie pisać bloga?

Posted by Emnalyeriar on środa, stycznia 22, 2014 in | 1 comment
Zanim podjąłem decyzję na której platformie pisać bloga postarałem się rozeznać w temacie. Z początku zanosiłem się z pomysłem, żeby w ramach nauki napisać własnego prostego bloga w PHP lecz widząc jak wiele opcji jest do wyboru, postanowiłem zdecydować się na jedną z nich a czas, który poświęciłbym na kodowanie bloga wykorzystać na inny projekt lub zwyczajnie na napisanie kilku postów tutaj.

Postawiłem sobie parę warunków, które powinien spełniać blog, na który się zdecyduję. W przeciwieństwie do większości blogerów chciałem mieć dostęp do kodu bloga, móc go podejrzeć i edytować. To chyba oczywiste wymaganie. Po drugie - chciałem mieć jak największe możliwości personalizacji. Brałem pod uwagę tylko darmowe rozwiązania, na tym etapie nie planowałem żadnych wydatków na hosting, domenę, templaty czy dodatki i rozszerzenia więc w grę wchodziły platformy, które od razu hostowały bloga. Miłym dodatkiem byłoby móc w przyszłości przenieść cały content na własny hosting.

Pierwszą opcja, którą wziąłem pod uwagę jest oczywiście WordPress. Podobno aż 18% wszystkich blogów jest postawionych na WP. Do wyboru mamy wordpress.com czyli opcję darmową hostowaną przez WP oraz wordpress.org pozwalającą ściągnąć całego CMS i zainstalować go na własnym serwerze. Na pierwszy rzut oka wszystko wydaje się pasować. WordPress jest napisany w PHP i jest open-source. Dodatkowo warto zapoznać się z platformą, na której można postawić nie tylko bloga ale również proste strony, być może w przyszłości zdarzy się konieczność zrobienia strony przez WP lub wprowadzenia zmian na już istniejącej stronie korzystającej z tego CMSa (podobno nie ma nic gorszego niż próba naprawienia źle działającej strony strony WP z powodu zbyt dużej ilości kiepsko działających plug-inów). Opcja darmowa daje całkiem znośną i rozpoznawalną domenę, rozbudowany CMS oraz sporą ilość motywów i rozszerzeń. Niestety ta opcja nie daje możliwości podglądu kodu PHP oraz instalowania rozszerzeń. Taką możliwość mamy dopiero jeżeli zdecydujemy się na własny hosting, gdzie zainstalujemy wp, co powoduje również konieczność kupienia domeny.

Kolejną dużą platformą jest Blogger. Wydaje się dużo łatwiejszy i mniejszy niż opisany wyżej WordPress lecz w pewnym zakresie spełnił moje wymagania. Posiada możliwość podglądu HTML/CSS ustawianych motywów, proste statystyki strony z możliwością dodania Google Analytics oraz pozwala na darmowe podpięcie własnej domeny jeżeli kiedyś się na taką zdecyduję. Rozwiązanie proste ale na tyle funkcjonalne, że postanowiłem wybrać właśnie Bloggera.

Napiszę jeszcze w paru słowach o nowszych i dużo mniej rozpoznawalnych platformach, które nie są tak oczywiste jak te powyżej. Szczególnie warto zapoznać się z tymi rozwiązaniami, jeżeli chcecie spróbować czegoś świeżego.

Ghost - zrealizowany dzięki projektowy na Kickstarterze i wydany w październiku 2013. Promuje się jako "just a blogging platform". Ładny design, przejrzyste pisanie postów oraz dobrze zrobiony dashboard - takie informacje możemy przeczytać na ich stronie, lecz jak jest naprawdę? Ghost stworzony jest z pomocą node.js i z jednej strony jest to zaleta jak i wada. Domyślam się, że pozwala no ta wprowadzenie kilku ciekawych rozwiązań (aktualna wersja to 0.4) lecz aby móc wypróbować tę platformę należy się zdecydować na płatny hosting od Ghosta lub mieć własny serwer, który obsługuje node.js. Serwery takie (VPS) są zazwyczaj droższe niż współdzielone.

Roon - minimalistyczna, przejrzysta i responsywna platforma. Prosta i czysta w obsłudze, pozwalająca założyć darmowe konto w 2 minuty, hostowane przez platformę i dające domenę .io. Płatne opcje pozwalają na użycie wlasnej domeny i Google Analytics. Rozwiązanie bardzo ciekawe jeżeli szukacie czegoś nowego i naprawdę minimalistycznego. Dla mnie wydawało się zbyt proste.

Innymi blogami również wartymi wspomnienia są: Medium i Jux.

1 komentarz: