26 stycznia 2014

Materiały do dalszej nauki programowania

Posted by Emnalyeriar on niedziela, stycznia 26, 2014 in | No comments
Kolejnym krokiem po obejrzeniu (w całości lub wybranych fragmentów) CS101 lub CS50x oraz opanowaniu podstaw poprzez Codecademy lub/i Dash będzie podjęcie decyzji w jaki sposób chcemy dalej uczyć się programować.

  • Książki: pierwszą rzeczą jaką zrobiłem w momencie podjęcia decyzji o nauce programowania było pożyczenie od mojego dobrego znajomego książki PHP, MySQL i Apache wyd. Helion. Siedziałem z rozłożoną książką przed monitorem i starałem się zrozumieć kod, który przepisuję do edytora. Jednak po pewnym czasie zacząłem się zastanawiać, że choć w sumie kiedyś próbowałem opanować HTML/CSS to sporo zapomniałem i standardy od tego czasu się już zmieniły. Następnie zacząłem się zastanawiać dlaczego kod, który wpisuję w edytorze tak właściwie działa? Postanowiłem wtedy zacząć od kompletnych podstaw, dlatego na tym blogu na starcie poleciłem dwa kursy MOOC, a następnie interaktywne kursy, gdzie kod wpisujesz w przeglądarkę i nie musisz się martwić instalowaniem niczego na komputerze. Jeżeli jednak książki to preferowany przez Ciebie sposób zdobywania wiedzy o programowaniu to mogę polecić PHP and MySQL for Dummies. Ja sam lubię bardziej czytać książki lecz bardziej odpowiednim podejściu do programowania niż wprost uczyć się programować z nich. O takiej tematyce mogę polecić wspomniany wcześniej Clean Code (aut. Robert C. Marin) oraz The Passionate Programmer (aut. Chad Fowler). Dodam, że nie jest zbyt trudno znaleźć te książki w wersji pdf w internetach.
  • MOOC: jeżeli przypadły wam do gustu kursy internetowe w formie video polecam poszukać
    interesujących was zagadnień na stronach: Coursera, Udacity, edX lub MIT OCW. Niedługo przygotuję listę kursów MOOC, które możecie oglądać we własnym tempie. Natomiast teraz mogę polecić w ciemno Intro to Computer Science na Udacity. 
  • Interaktywne kursy: chyba najciekawsze i dostarczające przy tym najwięcej zabawy sposoby nauki
    programowania. Wypełniamy instrukcję wypisane na ekranie poprzez wpisywanie kodu w przeglądarkowy edytor i od razu dostajemy wynik. W szczególności polecam wspomniane wcześniej Cocecademy oraz Khan Academy (Khan posiada kursy na najróżniejsze tematy, również po polsku), Programmr i DevelopPHP. W ten sposób łatwo jest zacząć programować lecz moim zdaniem ma to też swoje minusy, ponieważ należy poćwiczyć poprzez...
  • Napisanie własnego projektu: skromne portfolio, mały blog lub przykładowa strona firmowa. Nie muszą to być wielkie strony internetowe, wystarczy prosta strona ze skromnym backendem (np. pobieranie wpisów z bazy danych MySQL). Po skończonym kursie koniecznie zainstalujcie odpowiednie komponenty aby można było w danym języku programować lokalnie na komputerze wraz z edytorem i próbujcie napisać jeszcze raz to czego się nauczyliście. Nie tylko powtórzycie składnie danego języka ale również natraficie na błędy, których rozwiązanie wiele was nauczy.
Powodzenia!

0 komentarze:

Prześlij komentarz